Vášeň

01.07.2016 21:19

Pokaždé, když se po týdnech či měsících vrátím k psaní, znovu se mě chytne vášeň a vzrušení z každé napsané zápletky. Netuším, kde se bere, ale funguje jako droga. Když nedostanete každý den dávku, provází vás abstinenční příznaky.

U mě se projevují hlavně přemírou miniaturních nápadů, v hlavě se mi objevují postavy, které mezi sebou v náznacích mluví a já vím, že kdybych se na ně podívala více zblízka, budu mít před sebou peprný příběh jako na stříbrném podnose.

Po pár dnech však abstinenční příznaky zmizí a najednou už se psaní nechová jako droga. Je schované pod postelí jako soukromý deník, který jen čeká až ho otevřete a začnete do něj psát svoje nejkontroverznější tajemství.

Začala jsem psát, protože jsem chtěla vyprávět příběhy. Většina dětí ráda vypráví příběhy. V útlém věku je to možná radost z toho, že slovy dokážeme vyjádřit myšlenku. Později se chceme s příběhem svěřit, ukázat ho lidem a nechat se obdivovat, jak úžasný náš příběh byl. Pak dospějeme a naše motivace k psaní se změní.

Já se momentálně nacházím ve fázi, kdy píšu pro svoje vlastní potěšení. Nemám ráda, když se mě někdo ptá, kdy bude další díl, další kapitola, další povídka. Neznám na tyto otázky odpověď. Psaní je mým pánem, já už dávno nehraji první housle. Poslední dobou už nevyprávím příběhy, a už vůbec je nevyprávím proto, abych získala něčí pozornost.Radši sleduji svoje postavy.

Miluji své postavy, každou z nich. Zbožňuji, když se můžu dívat, jak se dostávají do obtížných situací a musí je řešit. Je mi potěšením stavět je před dilemata, která nemohou dopadnout dobře. Srdce mi plesá nad každým špatným rozhodnutím, které mé postavy učiní. Proč? Naučila jsem se, že takový je život. Z temných okamžiků tvoříme ty nejkrásnější momenty. Proto si mé postavy občas musí projít peklem, aby dospěly ke svému happyendu.

Dává to vůbec smysl? To musíte posoudit sami.

Já vím, že psaní je pro mě únikem do světa, který velmi dobře znám. Netvořím v něm pravidla. Netvořím postavy. Postavy se utvářejí samy, dělají to, co by dělaly, kdyby doopravdy existovaly. Nemůžu jim diktovat život, stejně jako nemůžu diktovat život nikomu z vás - a kolikrát ani sobě ne.